Problemy podatkowe – dochód w UK

7 grudnia, 2009 Edit This

Zanim przejdziemy do odpowiedzi na pytanie przypomnę, że w serwisie opisywałem już ze szczegółami zagadnienia związane z opodatkowaniem dochodów uzyskanych w Wielkiej Brytanii, zarówno pod rządami starej, jak i nowej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Omawiałem tam problem ustalenia rezydencji podatkowej, a także sposoby opodatkowania różnego rodzaju dochodów (z pracy oraz z odsetek bankowych), jak również konieczność zwrotu podatku otrzymanego od brytyjskiego fiskusa polskiemu fiskusowi. Omówione w tych obszernych artykułach problemy podatkowe są jednak jedynie zagadnieniami generalnymi, i dlatego nie muszą one dać odpowiedzi na wszystkie wątpliwości pojawiające się w poszczególnych przypadkach. Stąd, pojawiające się – jak to obecnie omawiane – pytania.

Podzielmy pytanie czytelnika na części:

1. Pracuję w UK od lipca 2006r do teraz. Zamierzam w maju 2010r wrócić do Polski a od września rozpocząć pracę w pewnej firmie. Nie skorzystałem z abolicji i chciałbym teraz spytać się o:

Podatnik rozpoczął pracę za granicą w roku 2006, a zatem pod rządami starej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, która przewidywała – jako sposób na obejście podwójnego opodatkowania – metodę zaliczenia proporcjonalnego. Oznacza to, że z dochodów uzyskanych w UK w roku 2006 powinien on był rozliczyć się w Polsce… pod warunkiem jednak, że był wówczas polskim rezydentem podatkowym.

O rezydencji podatkowej pisałem już tutaj wielokrotnie, jednakże w tym przypadku w grę wchodzi zmiana zasad ustalania rezydencji podatkowej w polskim prawie podatkowym, jaka dokonała się na przełomie roku 2006 i 2007, co szczególne znaczenia ma właśnie dla osób uzyskujących swoje dochody w UK, gdyż w tym samym momencie doszło do zmiany umowy PL-UK, jak i zasad ustalania rezydencji podatkowej.

Poprzednio, czyli do roku 2006 włącznie, miejscem rezydencji podatnika było miejsce, w którym przebywał on z zamiarem stałego pobytu (istotny czynnik subiektywny: zamiar). Obecnie natomiast miejsce rezydencji podatkowej ustala się inaczej. Otóż ustawa o PIT w art. 3 ust. 1a określa tylko, kiedy podatnik jest rezydentem polskim (jeżeli posiada w Polsce ośrodek interesów życiowych lub przebywa tutaj dłużej niż 183 w roku podatkowym). Jeżeli nie spełnia od żadnego z tych kryteriów, to wówczas traci swoją polską rezydencję i powinien się rozliczać za granicą.

Oczywiście może być tak, że osoba jest polskim rezydentem podatkowym i jednocześnie spełnia warunki rezydenta za granicą. W tej sytuacji bierzemy pod uwagę zapisy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, która ma za zadanie wskazać, w którym z krajów osoba będzie opodatkowana od całości swoich dochodów, czyli gdzie będzie ciążył na niej nieograniczony obowiązek podatkowy.

W pytaniu podatnik wspomina pośrednio, że nie rozliczył się za rok 2006 z dochodów brytyjskich w Polsce. Być może było to zachowanie prawidłowe z tego powodu, że możliwe, iż był on brytyjskim rezydentem podatkowym. Nawiązując do tego, co napisałem powyżej, jeżeli w roku 2006 przeniósł się on do UK z zamiarem stałego pobytu, to tym samym utracił o rezydencję polską i nie podlegał tutaj podatkowi od dochodów uzyskanych w UK, a zatem żaden obowiązek podatkowy z tego tytułu na nim nie ciążył. Stąd też nie musiał on korzystać z abolicji podatkowej.

Zakładając, że faktycznie jednak doszło do zmiany rezydencji na brytyjską, to w toku 2007 zmieniły się zasady ustalania tej rezydencji i być może wskutek tego faktu doszło do ponownego nabycia rezydencji polskiej? Trudno to jednakże ustalić na podstawie skąpych danych wskazanych przez gościa mojego serwisu, a piszę o tym głównie dlatego, żeby wskazać taką możliwość w tym, oraz w wielu innych podobnych przypadkach.

Oczywiście ponowne uzyskanie rezydencji podatkowej w Polsce nie wpłynęło by zasadniczo na podatkową sytuację podatnika, gdyż wówczas doszło jednocześnie do zmiany umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania PL-UK, i dochody z pracy w UK zostały w PL zwolnione z podatku, jednakże nie dotyczy to dochodu z odsetek powstałych na rachunku bankowym (ewentualnie na lokacie) w Wielkiej Brytanii, o czym dokładnie pisałem w artykule Odsetki za granicą – opodatkowanie w Polsce.

Podatnik dalej pisze, że w maju przyszłego roku wraca do Polski.

2. – po pierwsze dowiedzieć się czy dobrze rozumiem, że przedawnienie nastąpi z końcem roku 2012 i gdyby nawet ktoś mnie skontrolował w 2013r lub później a ja bym udowodnił legalne źródło dochodu z lat 2006-2010 to i tak nie będę musiał płacić żadnej kary?

Tutaj mamy wątpliwość dotyczącą liczenia okresu przedawnienia. Generalna zasada głosi, że zobowiązania podatkowe przedawniają się w upływem pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Terminem płatności podatku od dochodów z pracy jest 30 kwietnia następnego roku kalendarzowego, a zatem początkiem okresu przedawnienia będzie koniec tego roku. Jeżeli podatnik nie zapłacił podatku za rok 2006, gdzie terminem zapłaty tego podatku był 30 kwietnia 2007 roku, to bieg okresu przedawnienia rozpoczyna się z końcem właśnie roku 2007. Pięć lat minie więc z końcem 1012 roku, a zatem po tym okresie zobowiązanie podatkowe za rok 2006 się przedawni – co słusznie podatnik ustalił.

Następnie wątpliwość dotyczy odpowiedzialności za dochody nieujawnione opodatkowane stawką 75%, o czym pisałem tutaj już wielokrotnie. Tutaj również podatnik słusznie zauważył, że po roku 2012 nie będzie on podlegał odpowiedzialności za zaległość podatkową z roku 2006 o ile udowodni on źródło pochodzenia środków finansowych. W tym celu niezbędne będą wszelkie dowody na legalne otrzymywanie wynagrodzenia za granicą (payslipy, deklaracje podatkowe, itp.).

Dowody takie również będą potrzebne – na co uczulam za każdym razem – w odniesieniu do kolejnych lat podatkowych, gdyż pomimo tego, że nie musiał się on rozliczać z zagranicznego dochodu w PL, to organ podatkowy może zażądać udowodnienia uzyskiwania wynagrodzenia w UK.

3. po drugie czy ma jakieś znaczenie to, że od końca września 2006r do teraz jestem wymeldowany na okres tymczasowy ze swojego miejsca zamieszkania?

Fakt wymeldowania może mieć pośrednie znaczenie przy udowodnieniu, że zamiarem podatnika był stały pobyt za granicą, a zatem, że zmienił on rezydencję podatkową na UK (i tym samym nie musiał się rozliczać z dochodu brytyjskiego w Polsce za rok 2006). Przy obecnie obowiązującej definicji rezydencji podatkowej wymeldowanie może mieć jakiś wpływ na udowodnienie, że w Polsce nie było centrum interesów osobistych, co jest z kolei składnikiem wspomnianego wyżej ośrodka interesów życiowych.

4. po trzecie czy w momencie podjęcia pracy w roku 2010 mogę nadal być wymeldowany czy też muszę zameldować się ponownie?

To pytanie wykracza poza podatkowy charakter tego serwisu, jednakże warto wskazać, że fakt zameldowania, czy też nie, nie jest bezpośrednią przyczyną posiadania, lub też braku rezydencji podatkowej, chociaż – jak wspomniałem – może być czasem wzięty pod uwagę. Jeżeli jednak podatnik zamieszka w Polsce i podejmie tutaj pracę, to nie będzie wątpliwości co jego polskiej rezydencji nawet wtedy, kiedy się nie tutaj nie zamelduje.

5. – po czwarte czy w rozliczeniu podatkowym za rok 2010 będę musiał ujawnić swój dochód z pierwszych 5 miesięcy roku kiedy to pracowałem w UK? Co się stanie gdy tego nie ujawnię?

Zamieszkując ponownie w Polsce podatnik nabędzie tutaj rezydencję podatkową (jeżeli ją uprzednio utracił), a zatem będzie podlegał tutaj nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, co spowoduje konieczność opodatkowania w Polsce wszystkich dochodów. To wpłynie na obowiązek wzięcia pod uwagę dochodów brytyjskich w rozliczeniu za rok 2010.Chociaż dochody zagraniczne z UK będą faktycznie wyłączone z podatku do jednak wpłynął na ustalnie nowej (wyższej) stawki podatkowej, która znajdzie zastosowanie do dochodów polskich (jest to sposób na uniknięcie podwójnego opodatkowania przy zastosowaniu metody wyłączenia z progresją – zgodnie z umową UK-PL).

Oczywiście nieujawnienie zagranicznych dochodów nie jest zgodne z prawem i do tego wielce ryzykowne, gdyż US będzie miał wiele możliwości do tego, aby się dowiedzieć nie tylko o fakcie uzyskania dochodów w roku 2010, ale także o ich wysokości (o sposobach fiskusa na gromadzenie wiadomości, oraz o tym, jak postępować, aby uniknąć kłopotów z związku z ukrywaniem dochodów pisałem w artykule Jak obronić się przed fiskusem).

Jedna odpowiedź do “Problemy podatkowe – dochód w UK”

1. Piotr napisał/a:

Witam serdecznie
    Mam bardzo podobną sytuacje do opisanego powyżej przypadku z ta różnica ze na razie nie mam zamiaru wracać do polski (mieszkam w uk) moje pytanie wygląda tak czy na określenie mojej rezydencji podatkowej będzie miał wpływ fakt iż posiadam w Polsce konto oszczędnościowe ( na razie jest na nim nie wielka kwota) ale w dalszych planach mam zamiar wysyłać na nie pieniądze ???

Witam Panie Piotrze!
    Dziękuję Panu bardzo za pytanie, bo to oznacza, że darzy mnie Pan zaufaniem! Panie Piotrze, niestety nie jestem już w stanie odpowiadać na taką górę maili, jakie dostaję codziennie, dlatego – jeżeli to możliwe – proszę o skorzystanie ze sprawdzonej przeze mnie opcji ePorad24 (tutaj jest więcej informacji).
    Bardzo Pana przepraszam za taki obrót sprawy, jednak mam nadzieję, że zrozumie Pan moją sytuację 😉
    Pozdrawiam serdecznie!
    Rafał