Jaka kara za ukrycie dochodów I

23 lipca, 2009 Edit This

A więc podstawą do ukarania podatnika, który ukrył swoje dochody, jest art. 54 kodeksu karnego skarbowego. Mówi on, że:

§ 1. Podatnik, który uchylając się od opodatkowania, nie ujawnia właściwemu organowi przedmiotu lub podstawy opodatkowania lub nie składa deklaracji, przez co naraża podatek na uszczuplenie, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie.

A teraz na język polski… Co znaczy 720 stawek dziennych? Co to w ogóle jest stawka dzienna?

Stawka dzienna to kwota dziennego wynagrodzenia pracownika (podatnika). Nie ma ona zatem stałej wartości i sąd może orzec jej wartość biorąc pod uwagę dochody podatnika, jego warunki osobiste i majątkowe. Stawka dzienna nie może jednak być niższa niż 1/30 część minimalnego wynagrodzenia, ani też wyższa niż jego 400-stukrotność (art 23 par. 3 ).

Sąd nie może orzec kary niższej niż 10 stawek dziennych. A zatem – biorąc pod uwagę najniższe wynagrodzenie,tj. 1.276 zł – najniższa kara w stawkach dziennych za ukrywanie dochodów może obecnie wynieść 425 zł, a najwyższa – 12.249.600 zł.

Zobaczmy, co kodeks mówi dalej o karach za nieujawnienie dochodów:

§ 2. Jeżeli kwota podatku narażonego na uszczuplenie jest małej wartości, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych.

Co znaczy „mała wartość”?  Zobaczmy …

Dalej >>

——————————————

podatki_mZobacz, jak łatwo rozliczyć swój zagraniczny podatek, korzystając z ulgi abolicyjnej! Książka Jak rozliczyć zagraniczne dochody na PIT-36 i skorzystać z Ulgi Abolicyjnej – mój wielokrotny bestseller – plus wiele pożytecznych bonusów, dostępna jest właśnie tutaj. Zamów już dziś!